вторник, 27 декември 2011 г.

пет тибетски ритуала за младост и дълголетие

Вече няколко пъти казвам, че правя тибетски упражнения, тибетски ритуали. Днес искам да разкажа повече.
В интернет има доста информация, опитах се да събера това, което мисля, че е най-точно.
С книгата на Питър Келдър се срещнах преди доооста години. В различни периоди след това съм ги правила с различна мотивираност и съответно с различна продължителност. Имаше периоди, в които успявах да мотивирам всички у дома. Но за съжаление за твърде кратко.
Сега, вече повече от година, ги правя със завидна мотивация. Има и дни, в които не намирам сили дори за десетте минути, които ме делят от повече енергия и усмивки, но... случва се... за радост все по-рядко.
Препоръката в книгата е да се правят веднъж на ден. Допуска се и повторение, но не бива да е вечер, защото може да повлияе на съня. Определено тези ритуали - упражнения действат ободряващо.  Сега съм в период, в който се опитвам да си наложа повторението в моите дни. Казах наложа, но не става въпрос за силово налагане, а за по-скоро осъзнато желание.
И още нещо, което искам да споделя. Препоръчва се повторенията да са двадесет и едно. Това число има доста голям смисъл в източните учения и практики. Затова някак нормално го приех за правилно.  Двадесет и едно повторения, естествено, не е възможно още при първото изпълнение да се постигнат. Някъде съм срещала съвети да се започне с три - пет повторения, а всяка седмица да се увеличават с едно или две. Смятам, че не е необходимо да се спазва такава точност. Хареса ми повече препоръката да се започне с толкова, колкото може, а увеличаването да става, когато човек се почувства готов. Възможно е в началото някои от ритуалите да се изпълняват по-малко от други, поради по-голямата им трудност. Ако тези ритуали се правят в компания не бива да се търси състезателен елемент. Всеки си има свое темпо, своята готовност. Разбира се, добре е да се изпълняват с прецизност и точност. Но такава в началото не винаги е възможно. Това не бива да демотивира. По-важното е, че се правят и се правят редовно. Прецизността идва естествено с опита и подобряване на възможностите.

Ето малко информация от нета:
„Петимата тибетци" са йогийска система от елементарни, изпълващи с енергия упражнения, произлезли от Хималаите. Известни и с името „петте ритуала на младостта и жизнеността", те са пренесени на Запад в началото на 20-и век от британски запасен офицер, който ги усвоил в будистки манастир в Тибет. От 1978 г. насам Кристофър Килам е научил хиляди хора, решили да водят по-здравословен живот, да практикуват упражненията. За „Петимата тибетци" са нужни малко време и усилия, но въпреки това те неимоверно увеличават физическата сила, придават гъвкавост и проясняват ума. Дори новаците в йога ще изпитат благоприятния ефект от освобождаването на вътрешната енергия, протичаща през тялото и мозъка. Редовното изпълнение на упражненията освобождава мускулите от напрежение, премахва нервния стрес, подобрява дишането и храносмилането, укрепва сърдечно-сьдовата система, води до пълна релаксация и осигурява добро здраве и разположение на духа. „Петимата тибетци" са не само мощно средство за изостряне на сетивните възприятия; те активизират жизнената енергия, помагат ни да я контролираме и насочваме, за да се променим.

Тибетец №1
Застанете прави с ръце, изпънати хоризонтално встрани. Пръстите на ръцете са прибрани, дланите са отворени и обърнати надолу. Дръжте ръцете си в това положение и се завъртете около оста си по посока на часовниковата стрелка. (Ако обърнете главата си надясно, то това е посоката, в която трябва да се въртите.)
Повторете завъртането двайсет и един пъти без прекъсване.
Когато свършите с въртенето, заемете изправен стоеж с прибрани крака и ръце на хълбоците. Поемете пълно и дълбоко въздух, като вдишвате през носа. Издишайте през устата, като устните ви оформят буквата „О". Поемете повторно въздух и го изпуснете по същия начин. След двете дълбоки пълни дишания преминете към Тибетец № 2.

Тибетец №2
Легнете по гръб на кече или на килима. Краката са опънати, глезените се допират, стъпалата са изправени вертикално. Ръцете са поставени успоредно на тялото, с длани, опрени на пода. Поемете въздух през носа си, вдигнете краката си под ъгъл, малко по-голям от 90 градуса, и повдигнете главата си, като придърпате брадичката към гръдния кош. Всичко това се изпълнява едновременно, с едно непрекъснато плавно движение. Пръстите на краката сочат нагоре; долната част на гърба остава прилепена до земята. Издишайте през носа или устата и върнете краката и главата в изходно положение - отпуснати на земята.
Повторете упражнението двайсет и един пъти, като вдишвате при повдигане на краката и главата и издишвате при връщането им обратно.
Когато приключите с упражнението, заемете изправен стоеж с прибрани крака и ръце на хълбоците. Изпълнете две пълни дълбоки дишания: вдишвате през носа и издишвате през устата, като устните ви оформят буквата „О".


Тибетец №3
Застанете на колене. Стъпалата са подпрени на пръстите на краката, коленете са раздалечени на около десет сантиметра. Поставете ръцете си отзад, точно под двете половини на седалището. Гръбнакът е изправен, брадичката е придърпана към гръдния кош. Поемете въздух през носа и се извийте назад от кръста. Отпуснете главата максимално назад, без да се чувствате неудобно. При извивката назад ръцете ви служат за опора. След това се върнете в изходно положение, като издишвате през носа или устата.
Повторете упражнението двайсет и един пъти плавно и ритмично.
Когато свършите с упражнението, заемете изправен стоеж с прибрани крака и ръце на хълбоците. Изпълнете две пълни дълбоки дишания: вдишвате през носа и издишвате през устата, като устните ви оформят буквата „О".
Тибетец №4
Седнете с изправен гръбнак и с изпънати напред крака. Дланите са опрени на земята до бедрата. Положението на ръцете е много важно: дланите трябва да са поставени успоредно на бедрата. Наведете глава, така че брадичката да опре в гръдния кош. Поемете въздух през носа, като същевременно повдигате бедрата и сгъвате краката в коленете, така че да стъпите със стъпалата на земята, и отпускане главата назад. При това положение торсът е успореден на земята, а ръцете и краката са разположени перпендикулярно. Издишвате през носа или устата, при което се връщате в изходна позиция.
Повторете упражнението двайсет и един пъти с постоянен, непрекъснат ритъм. Внимавайте да не се плъзнат краката ви. Стъпалата остават на мястото си по време на цялото упражнение. Ръцете не трябва да се огъват; движението се изпълнява чрез завъртане на ставите при раменете.
Когато свършите с упражнението, заемете изправен стоеж с прибрани крака и с ръце на хълбоците. Изпълнете две пълни дълбоки дишания: вдишвате през носа и издишвате през устата, като устните ви оформят буквата „О".


Тибетец №5
Започнете упражнението, като се подпрете на дланите на ръцете и пръстите на краката. Ръцете, както и краката, са раздалечени на около 60 сантиметра. Главата е извита назад. Дръжте ръцете и краката си изправени, поемете въздух през носа и същевременно повдигнете таза, като притегляте брадичката към гръдния кош, така че тялото ви да образува триъгълник. Издишайте през носа или устата и едновременно с това се върнете в изходна позиция. Дланите и пръстите на краката ви служат за опора, останалата част на тялото остава във въздуха по време на цялото упражнение; дръжте ръцете и краката си изправени.
Повторете упражнението двайсет и един пъти плавно и ритмично.
Когато свършите с упражнението, заемете изправен стоеж с прибрани крака и с ръце на хълбоците. Изпълнете две пълни дълбоки дишания: Вдишвате през носа и издишвате през устата, като устните ви оформят буквата „О".

В книгата има описан още един ритуал, но за него не ми е дошло времето ;) И за него има информация в нета.
Това е може би основната информация за тези ритуали, за могат да се изпълняват, но препоръчвам да се прочете и книгата. В нея има доста неща, които е хубаво човек да прочете и да се замисли. Според мен е една книга подпомогаща самоосъзнаването.
Бих се радвала ако някой има опит и го сподели с мен. А също, ако сподели и своето начало. :)
.

19 коментара:

  1. Упражнениния са прекрасни! Не се отказвайте ако първоначално ви затрудняват. Имат невероятен ефект върху тялото и ума!

    ОтговорИзтриване
  2. :) Да, така е!
    Радвам се, че споделяш!

    ОтговорИзтриване
  3. Искам да споделя моите впечатления от ритуалите. Изглеждаха ми лесни за изпълнение, но се оказа, че не е съвсем така. :) Вчера ги направих за първи път, не достигнах до 21 бройки, а до 7.Както разбрах,започва се с по-малко и постепенно се увеличават. С първите 3 - никакъв проблем, веднага усетих едно затопляне в областта на стомаха и слънчевия сплит. По време на 4-тото упражнение,още на 2-рата бройка усетих, че ми се завива свят и започва да ми се гади. Направих 7 и спрях,след кратка почивка продължих с петото упражнение и отново усетих световъртеж и гадене. Часове след като приключих се чувствах по този начин. Днес реших да опитам пак,стана ми гадно на 5-тото, направих 2 и спрях,просто имах чувството че ще повърна. :( След 10-15 мин премина. Няма да се откажа, предполагам, че с времето ще привикна. Всички имат добри отзиви, никой не споменава такъв ефект. При мен от упражненията ли се получи или има друга причина? Моля,ако някой има обяснение или се е почувствал по същия начин, да пише!
    Хубав ден на всички!

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Здравейте, Правя тези упряжнения от 40-тина дни. Чувствам се по-бодра и по-спокойна. наблюдавам изправяне, може би само идея за изправяне на торса- поради проблеми с кръста имам приведена фигура. На 4-5 ден до преди дни също получавах гадене слид правенето на упражненията. Надявам се да е от тях, а не от друг проблем.

      Изтриване
  4. На мен не ми се е случвало случвало подобно нещо.
    Но съм сигурна, че трябва да се започне с малко повторения, които постепенно да се увеличават. Например 3 или 5 повторения за първата седмица. Ако е възможно следващата да се увеличат с още две повторения. Ако е трудно или невъзможно всяка седмица да се увеличават,нека е тогава, когато вашето тяло е готово. В началото не е проблем ако някое упражнение го правите по-малко повторения от другите, не се притеснявайте, ще му дойде и неговото време.
    Имам книга, в която се препоръчва първото упражнение да се прави до момента, в който ви се "завие свят", след което внимателно да легнете за второто упражнение. Не бива да се прекалява със въртенето.
    И все пак си мисля, че е най-добре да слушате своето тяло, то да определя колко и кога. По-важно е да бъдете постоянни.
    Но ако имате и съвсем малки съмнения за друг проблем, по-добре потърсете лекар.
    Желая Ви успех!
    Надявам се да споделяте пак! Очаквам Ви!

    ОтговорИзтриване
  5. Благодаря Ви за отговора!Днес нямах световъртеж или гадене по време и след упражненията, предполагам, че с времето ше свикна.(нямам съмнения за здравословен проблем)Но направих по пет броя,а 4-тото и 5-тото упражнение по 3 и ще ги увеличавам много бавно. Няма да се откажа, ще заложа на постоянство, а не на бройки и се надявам да усетя добрите резултати, за които всички говорят.
    Още веднъж Ви благодаря!Ползотворен ден!

    ОтговорИзтриване
  6. Радвам се за Вас!
    Успех Ви желая!
    Ще се радвам пак да споделяте!

    ОтговорИзтриване
  7. Много се радвам, че попаднах на тези упражнения. особено на последното доста се затрудних, не стигнах до края, на първото ми се зави свят, но продължих. А не съм и млада, на 61.Убедена съм,че са добри, защото имам представа от йога-практики...Успех на всички

    ОтговорИзтриване
  8. Успех и на Вас!
    Радвам се, че сте упорита!
    А възрастта не е проблем, важното е да слушаме телата си и да сме внимателни.
    Хубав ден!

    ОтговорИзтриване
  9. a dali shte ima problem da gi pravya,sle kato imam diskova herniya?

    ОтговорИзтриване
  10. Прекрасни са и аз откакто ги правя се чувствам по-добре, иначе дали може малко информация откъде може да се прочете допълнително за другият ритуал, който споменавате, че е описан в книгата >?

    ОтговорИзтриване
  11. Eто ти го шестия ритуал, той е като напреднеш с другите:
    "При редовното практикуване на първите пет упражнения, се повишава нивото на сексуалната енергия. Един от начините да се справите с излишъка от нея е да я изразходите чрез сексуална активност. В този случай загубата ù е необратима. Шестият ритуал представлява алтернатива на сексуалната активност. Той позволява трансформиране на сексуалната енергия за по-висши цели – за ускоряване на духовното развитие и за подмладяване на тялото.
    ................
    Застанете изправени и бавно издишайте всичкия въздух от дробовете си. Наведете се напред и опрете длани на коленете си, като издишате и последните остатъци от въздух. Вече с празни дробове, се изправете обратно. Сложете длани на хълбоците и притиснете. Това ще изтласка раменете ви нагоре. Едновременно с това приберете максимално корема и повдигнете гръдния кош. Задръжте в това положение максимално дълго. Когато бъдете принудени да вдишате въздух, вдишайте през носа. Когато дробовете ви се напълнят, издишайте през устата и отпуснете ръцете естествено отстрани на тялото. После вдишайте и издишайте дълбоко няколко пъти през носа или устата.

    Указания:

    На повечето хора са им нужни не повече от три повторения, за да пренасочат сексуалната си енергия.
    "

    ОтговорИзтриване
  12. http://zahariada.blog.bg/drugi/2011/02/18/tibetski-taini-na-mladostta-i-jiznenostta-prodyljenie.689059
    Тук има цитат от книгата на Питър Келдър. Прочете го много внимателно.
    Шестият ритуал не е за всеки! Не може просто да си го правим, когато си поискаме.
    Тибетците го препоръчвали на онези, дали обет за безбрачие, за да могат да контролират, оползоворяват и освобождават сексуалната енергия, която иначе би се натрупала в тялото и би създала един куп енергийни блокажи.
    Затова мислете, когато правите своя избор!

    Приятен ден!

    п.п. Ще се радвам анонимните ми гости да се представят все пак с някакъв псевдоним.

    ОтговорИзтриване
  13. Ок, аз съм Анонимен26 февруари 2013, 21:59
    Все пак не мисля, че нещата трябва да са толкова категорични. Нека пробват по малко хората, то си показва недвусмислено кога е неподходящо. Опитах два пъти шестия ритуал и не ми понесе добре, нещо ми се изкачи нагоре и леко ми забумтя в главата все едно съм вдигнал високо кръвно.
    Занимавам се с йога всекидневно от почти година, 5те упражнения са добро начало на деня, особено сутрин когато бързам за работа вече правя само тях, към края на деня - истинската тренировка.
    От секс не смятам да се отказвам в близките 20 години:) На 50-60 може да размисля за това
    Поздрави

    ОтговорИзтриване
  14. hyena
    С тези упражнения едва ли и на 60 ще искаш да се откажеш от секса . Бади жив и здрав .

    ОтговорИзтриване
  15. тези упражнения се играят до 21повторения като се започва от 3

    ОтговорИзтриване
  16. Да, правят се до 21 повторения, но не е задължително да се започват от 3, ако човек има възможност за повече. Би трябвало да се започнат с толкова повторения, с колкото се чувства комфорт. Също и увеличенията се правят когато правещия упражненията е готов.
    Има някои препоръки, да се увеличават всяка седми с две, но това е съвсем индивидуално. За някои увеличение с две повторения може да бъде и след месец... за друг през два дни...
    Би трябвало да се спазва препоръката за постепенност. А кога и с колко - съвсем индивидуално е.

    ОтговорИзтриване
  17. Здравейте!

    Искам да ви попитам през кое време на деня трябва да се правят тези упражнения?
    Всяка сутрин тренирам силови тренировки, правя аеробика или карам колело, преди или след тренировката мога да ги правя или и по - късно през деня мога да се изпълняват?

    Благодаря!

    Всичко добро!

    :)

    ОтговорИзтриване
  18. Здравейте, Siyana Stoilova!
    Тибетските ритуали /упражнения/, могат да се правят по всяко време на деня. Има препоръка да не се правят късно вечер преди сън, защото имат ободряващ ефект. Могат да се правят и два пъти, но за начинаещи препоръката е един път.
    Аз обичам да ги правя по време на сутрешната ми разходка с колело. Спирам на различни места и... усещането за близост със земята е удивително. Разбира се, това не е правило. Правя ги понякога и през деня, когато имам нужда от освежаване - на мен наистина ми действат.
    Успех! :)

    ОтговорИзтриване